הקמת נמל אשדוד
שנים:
1961 - 1966
לאחר מלחמת העצמאות היו בתחומה של מדינת ישראל נמל אחד – נמל חיפה ושני מעגני סירות ביפו ובתל אביב. בשלהי שנות החמישים החליטה הממשלה להקים נמל עומק באשדוד. פורסם מכרז בינלאומי בו השתתפו עשרות חברות קבלניות מארה"ב ואירופה וגם חברת סולל בונה. סולל בונה בשיתוף עם חברה צרפתית זכתה במכרז. כבר בתחילת העבודה פרשה החברה הצרפתית וסולל בונה המשיכה לבדה בפרויקט מורכב זה הדורש תכנון קפדני ואתגרי ביצוע רבים.
באותה תקופה חלה התפתחות בשינוע מטענים – מהפכת המכולות, במקום לטפל ביחידות מטכן קטנות השוקלות עשרות קילוגרמים בלבד, משקל המכולות מגיע לעשרות טון. הדבר חייב שינוי מהותי במבנה הנמל וציודו ואכן בנמל אשדוד הוקמו לראשונה רציפים המיועדים למכולות, פרויקט חדשני שחייב זמן רב של מחקר ופיתוח. בנייתו של הנמל נמשכה שש שנים רצופות ללא הפסקת עבודה בחודשי החורף בו התאכזר הים אל המבנים החדשים שהוקמו בתוכו, הרס והיקשה על הקמת הנמל.
השלב הראשון חייב מחקר ימי הבודק את הקרקע, הזרמים, הרוחות ובעיקר את תזוזת החול. בשלב השני תוכננו שוברי הגלים. על פי התכנון כל אבן במעטה החיצוני אמורה הייתה לשקול כ-40 טון. היה ברור כי לא ניתן לחצוב אבנים בגודל כזה לכן הוחלט בסולל בונה ליצוק בשטח העבודה גושי בטון ייחודיים הנקראים טטרפודים. לציפוי הדופן החיצונית של הרציפים לבלימת הגלים, נדרשו 20 אלף טטרפודים אשר משקלם נע בין 12 ל-38 טון.
טטרפודים, מתוך אלבום המתעד את הקמת נמל אשדוד, צלם: עמי ערב
הקמת נמל אשדוד, צלם: עמי ערב
חתימת חוזה הקמת נמל אשדוד. בתמונה זוהו שמחה גולן ויעקב שור, צלם: עמי ערב